Laten we deze eerste social media blog beginnen met een ongelofelijk grote open deur in te trappen. We gaan het namelijk hebben over de tijden waarop je je berichten post. Veel mensen denken natuurlijk, logisch overdag en niet ’s nachts je updates online te zetten. Maar toch zijn er nog velen die vlak voor het slapen gaan om half 12 ’s avonds nog even een fotootje op Instagram of Facebook uploaden.

Mijn tip is; probeer dit zo veel mogelijk te voorkomen. Het kan je namelijk echt likes en bereikte personen kosten als je op dit soort late tijdstippen berichten post. Maar waarom? zullen sommigen denken. Nou ten eerste (maar dat is logisch) zijn er ’s nachts en laat op de avond een stuk minder mensen online dan overdag. Daarnaast wordt er ’s morgens veel meer gepost door anderen dus dat betekent als de gemiddelde Nederlander ’s morgens vroeg zijn smartphone aanzet dat jouw bericht al naar beneden is gedrukt.

’s Avonds laat en ’s nachts posten zou ik alleen doen als het niet kan wachten. Bijvoorbeeld een nieuwsplatform dat ‘breaking news’ moet verkondigen of je hebt een calamiteit op je bedrijf dat mensen zo snel mogelijk moeten weten, dan is het prima om dit in de kleine uurtjes aan mensen te laten weten. Want er zijn uiteraard altijd nog een paar nachtbrakers actief op de sociale media. Maar voor de rest kan het meestal wel wachten tot het ontbijt.

Dan nog even een bijgekomen tip; heb je nou veel foto’s of ideeën voor leuke berichten maar geen tijd om deze om de zoveel uur online te zetten, gebruik dan de functie inplannen. Daarvoor ga je naar de Facebook studio (werkt alleen voor een bedrijfspagina) daar typ je je bericht en kiest bij het uploaded van voor ‘inplannen’ zo kan je je bericht een paar uur of een paar dagen van tevoren al klaar zetten. Facebook doet de rest.

En vindt je dit nou allemaal te ingewikkeld of heb je er simpelweg geen zin in, onthou dat wij van Purisa je graag helpen in de woeste wereld van de sociale media.

//Hielke